Wednesday, November 10, 2010

Plan

Hidup mesti ada plan..perancangan..aturan..macam berat je topik yang nak dibincangkan..hehehe..bukan apa bila saya berkahwin dengan askar memang hidup tiada perancangan. Just go with the flow..macam lalang..

Bukanlah tiada perancangan masa depan...Tapi....perancangan bercuti..perkara terakhir yang suami akan fikir adalah bercuti..tak kira cuti-cuti biasa, cuti-cuti luar biasa seperti hari raya...

Contoh 1:
Ini yang paling latest, cuti deepavali hari tu sepatutnya nak pergi Melaka..Tapi 2 hari sebelum hari kejadian baru suamiku tersayang konfirm nak pergi..sebelum tu asyik, ada urgent kerja nak kena buatla..tak boleh decide la..tak ada orang kat ofis la..macam-macam hal..sehari suntuk saya cari hotel,  tapi semua dah habis..yelah..last-last minit baru mencari..sudahnya kami melopong dirumah..padan muka..

Contoh 2:
Semalam abah mertua ada regular check up kat SP..suami dah planning sejak dari hari raya puasa nak balik temankan abah. Sebenarnya dia nak jumpa doktor, then nak suruh doktor marah abah especially pasal makan dan exercise..sebab anak2 dan menantu2 tegur pun abah buat derk je...alih-alih seperti biasa, minggu lepas keluar memo suruh hadir meeting di Ipoh. jadi apa yang telah dirancang, lebur di tengah jalan...

Contoh 3:
Raya haji plan nak balik beraya di kampung saya, tapi hingga ke saat ini, suami masih diam dan ada ura-ura tak dapat cuti..nampaknya beraya berdua di KL..kepada warga-warga KL yang beraya disini, jemputlah saya beraya ke rumah..hehehe...

Contoh 4:
Saya ada beli voucher Genting Highland sebelum puasa dan tarik matinya pada 31 Januari 2011. Sampai sekarang tak guna-guna sebab tak boleh nak booking in advance..nampaknye voucher tu akan hangus, sebab baru-baru ni check (kebetulan kawan nak beli voucher tu dari saya) allocation untuk voucher pun dah penuh..adalah 2 -3 tarikh, tapi konfim tak boleh pergi punyerrr...terbang melayang duit ku..pengajaran, jangan menggatal beli voucher whatsoever konon boleh paksa suami bercuti sebab dah beli...

Banyak lagi contoh-contoh lain..infiniti bilangannya..selalu sangat plan tapi tak jadi..tiket Air Asia yang berjuta-juta free tu memang tak pernah saya pandang, bukan eksen, tapi tak guna..membazir je saya book nanti tak jadi...

Bulan 3 tahun depan ada plan dengan kawan nak ke Pulau Lang Tengah, tapi kena booking seawal bulan januari untuk dapatkan harga murah istimewa early bird..dah bagitau suami, dia cuma  angguk kepala je..mungkin dia malas nak bersuara sebab dia tau plan awal-awal pun tak guna....:(


nota kaki : dah kawin ni kena lah tolak ansur..


No comments: