Thursday, May 12, 2011

Kerenah Pemandu Teksi

Saya memang pengguna setia public transport. Alhamdulillah, tempat kerja dan rumah kira dekat dan penuh dengan kemudahan pengangkutan. Boleh naik monorail, tukar lrt, ada bas ada taxi. Memandu ke tempat kerja bukanlah keperluan untuk saya. Mungkin bila dah ada anak nanti, tanggungjawab dah bertambah so mungin baru saya drive ke ofis. Lagipun suami dah remind awal2 sebab dia memang busy, mana nak hantar jemput anak. Sebab dia kata memang 100% saya yang kena buat semua tu.

Sejak pindah kuarters yang cuma 10 minit ke ofis (kalau tak jem), saya memang kerap naik taxi. Macam2 kerenah saya jumpa. Antaranya:-

1. Pakcik melayu bawak taxi yang retired kerja gomen. Macam2 la cerita dengar. Anak pakcik no. 1 tu keja lawyer, no. 2 lecturer, no. 3 pilot yang kecik sekali baru abis degree. Mesti bangga kan anak2 dah besar berjaya berkelurga. Pakcik2 yang pencen ni kadang2 bukan apa, duit pencen ada, tapi dah biasa buat kerja lagipun kat KL ni mana ada tanah nak bercucuk tanam.

2. Pakcik cina/india yang komplen anak2 dah besar tapi satu sen pun tarak guna. Tua2 pun kena kerja cari duit kalau tak sapa nak bagi makan...:(

3. Ada yang jenis kuat menyembang, jenis yang asyik dok tanya soalan. Padahal kita jawab sepatah je, sebabnya malas nak bermesra bagai. Jenis yang terlebih ramah tanya asal usul ni kadang2 agak mengganggu jiwa raga saya. Ye lah, bukan kenal pun. Tak kan nak bercerita sebarang je.

4. Ada jenis yang senyap. Sepatah pun tak bercakap. Tapi ok jugak. Tenang je dalam taxi. Macam mem besar..hehehe

5. Ada jugak jenis yang kuat merungut..menyumpah..pastu hon hon. Kadang2 takut jugak. Mana tau kot kemarahan tu tak terkawal, kita pulak jadi mangsa. Orang himpit bising, lampu merah bising, pompuan drive slow bising, jalan jem bising, polis traffic tahan lama2 pun bising..semua lah bising..Bila turun dari taxi yang cenggini..fuh..lega..nasib baik tak jadi apa2.

Syukur sangat2, belum pernah jadi perkara tak elok. Moga Allah pelihara perjalanan saya naik taxi ke tempat kerja. Balik kerja saya tak pernah lagi naik taxi. Jalan jem. Tak pasal2 sampai RM20 hengget nak sampai rumah. Selalunya saya balik dengan suami. Kalau tak pun tengoklah keadaan, naik bas boleh. Jalan kaki separuh jalan pun boleh. Naik tren tukar2 dua tiga kali pun boleh...=)




No comments: