Wednesday, September 14, 2011

Ikan Talapia Bakar Ala Portugis

Dah lama sangat tak tunjuk gambar masak2..masa meniaga dulu, kalau memasak pun seboleh2nya sesimple mungkin. Dah alang2 berehat dan weekend lepas parent kesayangan mai KL, maka kena la bersilat balik. Bila dah start berasap dapur tu..baru la dia punya roh memasak tu datang balik. Biasanya saya sorang kat rumah, kalau tak pusing area Desa Pandan ni cari makan, menu utama saya (kalau makan sorangla) adalah roti bakar. Hari2 dalam pukul 9.00pg (time saya tak meniaga lagi ni) saya akan bakar roti dengan kepingan cheese, kalau terajin sikit saya buat omelet dan sechawan milo..setiap hari tanpa gagal..gila malas nak masak. Petang, barulah saya masak untuk suami..itupun jarang2 sangat rasanya...hehehehe...oleh sebab roh memasak tu tengah membuak2, semalam saya masak ikan talapia yang dari bulan puasa beli tapi tak masak. Punyala lama plan nak masak ikan talapia ni..Masa kat ofis lama kalau time lunch memang saya suka gila makan lauk ni. Tapi sejak tak keje ofis ni (uhuk) kena la masak sendiri..:( [tak kuasa nyah nak pegi ofis lama semata2 nak makan bendaalah ni]

Versi saya..resepi campak2 dan ikut sedap tekak..

Mula2 kena sediakan sambal dulu. Bawang merah/besar, bawang putih dan cili kering diblender, masa nak tumis tu masukkan serai yang di titikkan dan hirisan daun limau purut. Tambahkan gula melaka. Siapa yang suka belacan boleh tambahkan dalam sambal, tapi saya tak letak pun..Biarkan kering or sampai masak or pecah minyak. Masukkan garam dan serbuk perasa. Sebelum tutup api, saya perah limau kasturi sikit untuk bagi balance rasa masam manis. Dah masak ketepikan.

Ikan talapia toskan air dia dan sediakan aluminium foil. Kalau ada daun pisang boleh buat alas dulu then baru letak ikan. Sapukan sambal atas ikan dan hirisan bendi. Saya pernah makan ada yang letak kacang panjang or kacang botol even petai pun boleh..tapi kalau nak letak petai kena masak dengan sambal siap2 la...


Bungkus ikan lebih kurang macam ni:-


Kena make sure aluminium foil tu tak bocor. saya masak dalam kuali je. Masak dalam 15-20 minit dengan api perlahan. Kalau nak cepat masak tutup dengan tudung kuali, macam nak stim tu..=)



Tada..lepas 15 minit..gini la rupanya..time nak bukak tu berasap2 keluar..memang sangatla membuka selera..



Close up sikit..walaupun ikan tetap tak nampak...hehehe..memang sedap ah masak cenggini..minyak pun tak banyak guna..dua dalam satu pulak tu..sambil masak ikan kita masak sayur sekali..jimat masa...mak suka...=D


Takkan satu lauk je kan..nak nampak macam surirumahtangga sejati, saya masak ayam masak kicap sempoi sekali...


Suami selalu cakap the best lauk ever bila nampak ayam masak kicap..tapi kali ni ikan talapia bakar ala portugis tu ada sampai suami hanya cuit2 manja je ayam masak kicap ni...






No comments: