Thursday, March 31, 2011

Cooking from my heart

Tajuk omputih hari ni yeop!!!..Bukan apa tadi rasa macam tersentap sikit. Tak banyak sikit je...Ce cite ce cite (muahahaha)..Gini yeop..

Alkisahnya minggu depan teman2 saya di uni dulu udah setuju nak bersmall gathering kat umah saya. Waktu hari bekerja, sebelah malamnya. Tau la perangai saya ni kan..mulala kepala berputar2 memikior nak masak apa..ate..tetamu nak datang..takkan jamu air teh o kosong je yeop...ada ler saya mintak resepi stew ekor lembu..tapi tengok masa le..kalu dan..

Ate tadi saje ler menyembang kosong ngn kengkawan ofis, sajela sembang kot2 ada yg nak bagi idea nak masak pe..yang buat saya kalut tu, teman saya sorang ni nak bawak boypren omputih..nak masak stew kang takut dia cakap tak sedap cam kat negara omputih le pulak..ate tekak melayu..resepi pun ala melayu le(tp x kira la..saya nak buat jgk).. Pastu ada pulak yg sumbangsih kat ofis ni suruh order kayefci..siap kondem lg..tak yah le masak, buat penat je..kang tak sedap kang naya..beli je..kita beli je..

Saya makan hari2 pun masak..Jarang sangat beli..takkan le sesekali tetamu nak datang saya order kayefci(takde niat kutuk kayefci ye)..Saya rasa masak simple dan senang pun dah puas hati...Jangan le nak jatuhkan semangat memasak saya ni..pada saya tak susah, takde renyah mana pun..nak kata penat memasak tu takdelah penat cam keje 8 jam pun..lagipun saya suka apa yang saya masak..sedap pe..

Saya anggap dia jeles je la kan..Pe susah..Saya memang rajin masak pun (biarla nak bangga jap)..Bukannya saya masak nasi tomato, nasi beriani, nasi dagang, kerabu, lauk rendang hari2. Saya goreng ayam, makan mee, makan roti..Bukan payah pun..hmmmmm

Sebab sentap sikit tadi kita layan gambar makanan bagi hati normal balik...


Mee Lidi Udang


Stuffed Mushroom & Toast


Seafood Marinara Pasta


Ikan Dory dan Udang Bersalut Breadcrumb


Nasi Lemak Simple Tak Cukup Korum

Ini antara dinner saya sepanjang 2 minggu ni..tak susah pun..sebelum pukul 8.00 malam mesti dah siap makan. Selalu by 7.30 malam tu pun dah makan. Biasa pukul 8.00 malam tu dah tengok berita sambil goyang2 kaki..

Kalau kita ikhlas memasak untuk keluarga, tak rasa terbeban dan hepi rasanya tak jadi masalah kot nak masak hari2. Cuma tang nak pikirkan menu supaya tak jemu tu yang payah..Suami pulak jenis tak komplen banyak, makan je apa yang kita makan..memang rasa seronok sangat bila nak hidang..Cam surprise!!!! Ni dinner kita!!!.Masa tu muka suami pun hepi..Time ni la dia nak puji..ni yang buat makin sayang la..i lap u forever la..sedap bangatla..Kan best..Hari2 kena puji..penat pun hilang..kerja memasak pun jadi ringan...

Mungkin orang cakap..ala..bolehla nak masak hari2..ko takde anak lagi tengoklah nanti..Itu kelebihan saya ye kawan-kawan..Allah ni adil...Dia uji kita satu bahagian, bahagian lain dia bagi kita kesenangan..Saya boleh belajar memasak, mencuba resepi dan tengok tv..Banyak lagi la kalau nak kongsi..Memang belum rezki saya lagi..InsyaAllah satu hari nanti...tapi kan, saya selalu niat dalam hati..kalau ada anak2 nanti saya nak sediakan masakan air tangan sendiri..=)




3 comments:

syanasaid said...

aku kalo org dtg umah suke jamu2
time ni la nk msk ikut buku resepi
sbb kalo msk lauk ari2 tu just yg simple2 main campak2 jek

sabar ek..ko msk jek..sebagai tetamu, dorg xbleh halang
ye la berkat jamu tetamu ni..

Asma said...

td aku sentap2 cite pun dah bercampur aduk..yg nk datang tu kawan2 len syana, budak2 upmt..yg kondem tu bebudak opis aku..hehehe..bercelaru cite aku ni..

yg tetamu ni takkan le komplen bila kita masak kn..hehehe..

Liyana Shuib said...

nampak sedap-sharelah resipi..:)