Wednesday, June 22, 2011

Sneak Peek : Menu Makan2..:)

Serious ah rasa nak pengsan. Pukul 1.30 baru tidur. Penat tak usah cakapla..Rasa macam nak beli dapur yang banyak tungku je (p/s: dapur kat umah saya tu jenis yg 2 tungku je..)..Barulah cepat kerja saya nak masak memasak ni.


Sambil saya renehkan sos bolognese, saya siang ayam..Buangkan tulang. Bayangkan 4 ekor ayam saya nak deboned. Bagi saya banyak tu....Kalau setakat buang tulang ayam je mungkin tak jadi hal..Masalahnya banyak lagi benda lain nak kena buat. Kejap2 kacau sos..Lepas tu berhenti siang ayam kejap, gentel pulak daging buat meatball. Sambung balik siang ayam. Dapur yang satu lagi pulak saya masak sup cendawan. Berhenti lagi siang ayam sebab nak blender sup..lepas blender tuangkan krim dan susu..api pun sederhana je..biar masak slow2...


Sambung balik siang ayam..apa yang lama benor menyiang ayam ni yong???? Ate..memang le lame..saya ni amatur..kalau skill dari 10, saya ni skill 3 je..terhegeh2..Itulah..nak jimat punya pasal..tak mau beli yang siap2 deboned..mahal wey..tak berbaloi lak beli..at least beli ayam yang sekor2 ni..tulang temulang tu boleh la buat sup..

Dekat pukul 10.00 malam baru settled siang ayam..sup cendawan dan bolognese pun siap masak..Saya start masak pukul 8.00 malam..2 jam tau mengadap ayam..Kemas2 lebih kurang..saya siapkan barang nak buat dessert..pastu berangan tak hengat..nak buat dessert sampai dua..barang2 pun dah beli kan..so nak tak nak kena la buat. Mula2 buat triffle..masak kastard dan jelly dulu. Susun marble kek satu lapisan dan tuang kastard..biarkan keras sikit. Masa tengah keraskan kastard ni, saya curi2 pukul whipped cream dan cream cheese untuk buat tiramisu. Tangan kiri kanan bekerja...kaki ni rasa kematu la jugak..berdiri punya lama..


Dah siap dessert sambung buat resolles lagi sikit, pastu buat coleslaw sambil2 tu saya rebus telur untuk buat 'devil eggs'. Dah siap semua2 ni barulah saya marinate ayam dan sosej. Ayam separuh saya grilled separuh lagi saya salut dengan breadcrumbs dan goreng.


Semuanya saya buat tanpa pertolongan suami..Suami ai sibuk uoallls..huhuhu..pukul 12.00 malam, saya call suami bagitau kalau lainkali nak buat makan2 kena la dia tolong sekali...tak larat tau sorang2..mana nak cuci mengemas semua..tapi sebenarnya saya pun seronok kalau kawan2 datang makan..penat tu memang la penat..tapi kepuasan..kepuasan..hahaha..

Ni saya tepek sikit2 gambar yg saya ambil semalam..abaikan pencahayaan sebab dah tengah malam..harap maklum....


Sup cendawan berkrim, saya campur cendawan butang putih dan coklat


Sos bolognese dan meatball..tambah cendawan juga



Cubaan pertama..Peach Triffle...


Kek Tiramisu Simple..belum siap deko lagi..



Homemade Chicken Nuget

Yang lain2 tu dah tak larat nak ambil gambar..Kalau sempat kaki tangan saya bekerja hari ni..Saya ambil gambar makanan yang saya hidangkan buat tetamu nanti..Itu pun kalau saya tak kelam kabut la...=)



2 comments:

Buyuiazliana said...

hoih penat aku tgk....!!

SyaNa said...

aiyokkk banyak nye ko msk