Tuesday, May 10, 2011

Laksam


Rindu kat masakan mak. Nak balik tak tau bila..suami memang tgh bz tahap transformer..so kenala masak sendiri. Sebenarnya mak takde la nak buat laksam2 ni. Kat kampung kitorang panggil laksa lemak. Kuah sama cuma pakai laksa kering tu. Tapi sebabkan suami tak suka laksa kering tak taula kenapa, saya dengan gigihnya cuba membuat mi laksam sendiri.

Resepi saya ambik kat myresepi:

Bahan2 untuk buat mi laksam
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam
*Saya cuma guna separuh adunan


Bahan2 untuk kuah
Ikan Kembong (saya guna 5 ekor,rebus, tulang jangan buang, blender dan tapis air)
Halia (1/2 inci)
Bawang putih (2 biji)
Bawang merah (4 biji)
Lada hitam, tumbuk halus @ pakai je serbuk lada hitam
Ikan bilis(dalam setengah genggam, rendam dan tumbuk halus)
Santan
Asam keping
Garam, gula dan serbuk perasa


Bahan2 ulam
Timun hiris memanjang halus2
Kacang panjang pun hiris halus
Taugeh tak payah celur
Daun2 ulam kalau dapat macam daun kesum, daun selasih, ulam raja, pucuk kaduk, daun kunyit, daun pegaga, pucuk cekur, semua ni gulung2 rapat2 dan hiris halus..time ni memang teringat kat umah mak sebab seme pun main petik je..:(
Kobis pun ok gak, hiris halus


Bahan2 untuk sambal
Cili kering, rendam dan buang biji
Garam, gula, limau kasturi, belacan 

Cara2 nak buat ni saya paste je dari myresepi..tiba2 je malas nak menaip..=)
  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-untuk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak. Letak nipis je macam nak buat kuih lapis tu. saya kukus dalam 8-10 minit. Ni pun main agak2 je..=)
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
3. Untuk kuah: Kisar isi ikan.Tulang2 pun kisar dan tapi. Ambik air je. Halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam hitam ni saya tumbuk. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat. Saya rebus sekejap ikan dengan air ikan yang di tapis (kalau pekat sangat tambah air) dengan bahan2 lain kecuali santan. Bila dah menggelegak baru tambah santan, masak dengan api sederhana sampai menggelegak sikit2 pastu tutup api.

4. Untuk sambal : cili kering, garam dan gula tumbuk halus dan perahkan limau kasturi. saya jarang letak belacan. Biasanya saya bakar dan letak tepi. Masa nak makan tu baru gaul sekali.




Ulam tak berapa nak cukup cuma pakai daun selasih. Maleh nak membeli banyak2..hehehehe..Kalau kat kampung makan laksa lemak ni dalam pinggan dan gaul ngan tangan. last sekali hirup kuah..marbeles lah..


2 comments:

Ummi AmnaAmzar said...

hmmm...sedapnyer asma...teringin plak nk buat

oktant said...

Memang nampak sedap. :)