Friday, May 27, 2011

Mee Goreng Kicap

Dah lama sangat teringin nak buat mee kicap ni..tapi rasanya kalau buat time suami ada kat rumah memang dia tak gemar kot. Saya pakai dried noodles jenama CINTAN. Resepi ni saya oter2 ikut selera saya. Celurkan noodles tu dan ketepikan. Pak choy tu pun saya celur dan ketepikan juga. Next time saya stim la kan, rugi wooo..hilang segala mineral & vitamins dalam pak choy tu masa celur...:(


Untuk kicap, saya hiris bawang putih sampai garing dan angkat. Guna minyak yang sama saya masukkan shitake mushroom dan masak sampai layu sikit. Kemudian masukkan kicap cair, kicap manis dan sos tiram (main agak2 je ni). Tambahkan air rebusan ayam dan biar pekat ikut suka kita. Saya tambah serbuk pati ayam sikit sebagai perasa...=)

p/s: saya rebus ayam, dan carikkan ayam tu, air rebusan tu guna nak masak kicap atau boleh jugak buat sup makan dengan mee..=)


Letak mee dalam pinggan, susun ayam yang dicarik, shitake mushroom dan tuangkan kicap..=)



Yang merah2 tu, cili api jeruk..baru ada kick sikit..=)



Tak pernah pun makan bawang putih goreng..rasa???...bolehla..tang cili api jeruk tu yang buat sedap..=)

No comments: