Tuesday, May 10, 2011

Nasi Kukus

Hari ni saya nak ajar masak nasi kukus. Pada pendapat saya, cam berbahas lak kan..nasi kukus ni lagi sedap dari nasi yang kita tanak tu. Nasi akan jadi cantik seulas2..tak lembik tak keras. Tak payah nak risau terlebih atau terkurang air. Masa memasak dalam 15-30 minit. Bergantung kepada berapa lama kita rendam beras tu. Biasa saya rendam beras selama 10-20 minit. Nampak macam lama je kan. Tapi tak pun. Katalah kita tengah siap2 nak memasak. Mula2 sekali kita rendam beras dulu. Barulah kita start prepare benda2 lain. Sambil2 tu panaskan periuk kukus, sedang elok air menggelegak, beras tadi dah berendam 15 minit...=)


Lagipun saya makan berdua je. Kalau masak 1 pot beras tu, kerak je lebih. Rice cooker memang tak guna la kan..takkan nak masak 1 pot beras dalam rice cooker..tak sheshuai...Jadi, bila kukus nasi ni..memang tak berkerak..so takde lah membazir..



Beras yang di rendam 15 minit. Saya kukus dalam mangkuk silver yang selau jual kat pasar malam atau kedai india tu. Air lebih kan sikit dari beras dalam 1cm atau lebih sikit.



Masak dalam 20 minit, kacau2 sikit nasi tu. Bila dah masak jadi gebu cam gini..See...tak berkerak pun..


Rasanya kalau dalam air rebusan tu letak daun pandan mesti wangi je nasi. Paling banyak saya pernah kukus dalam 5-6 pot. Kukus dalam loyang buat kuih..Nasi lebih tahan lama kalau kukus, tak cepat berair @  lembik..=)




1 comment:

Chik Mimi said...

akak pun suke buat nasi lemak kukus