Friday, October 1, 2010

~ Serunding Ikan Stail Saya ~

Setiap kali raya, antara yang selalu dibuat ialah serunding ikan ni, lawankan dengan nasi impit @ ketupat palas..fuh..sedap..terangkat. So, saya dgn gigihnya buat serunding ikan ni masa jamuan raya ofis..lagipun tekak sendiri yang teringin nak makan..=)

Tapi yang saya notice, org KL@ belah pantai barat & pantai selatan ni macam x berapa gemar makan serunding ikan kot. Saya rasa orang pantai timur cam saya ni memang suka la makan ikan2 ni contoh macam pulut panggang isi ikan, temosa (karipap inti ikan) & x termasuk keropok lekor & sata..=)

Bahan2nya:
Ikan kembung [rebus, perisi & blender; saya guna dalam 1kg]
Bawang merah*
Bawang putih*
Halia*
Lengkuas* [sikit je]
Serai*
Cili kering*
Air asam jawa
Garam & gula melaka (nisan kerek)
Santan
Kerisik

*Blender

Semua bahan yang telah diblender dan bahan yang lain tu masukkan semua sekali dalam kuali. Ala..macam masak rendang tu..rebus je semua..biar sampai kering. Kacau selalu supaya tidak berkerak. xspecially bila da start nak kering tu. Pastikan api pelahan, kalau x cepat hangit...Masa keseluruhan memasak ialah..2 jam..macam nak pengsan..=)

Tips :Mak saya pesan ikan tu kalau blender jgn letak air banyak sangat, nanti lambat kering...

No comments: