Tuesday, January 25, 2011

B E L A J A R

Belajar @ pembelajaran bukan sekadar secara konvensional yakni ada chekgu kat depan pakai papan putih papan hitam. Proses ini maksudnya sungguh meluas..Bila melibatkan faktor umur, proses pembelajaran turut berubah. Contoh macam umur-umur saya atau yang lebih berusia, kaedah pembelajaran tradisional ini memang susah kita nak terima..Kalau dengar kelas yang  pengajarnya bercakap mengikut teks semata-mata memang mengantuk jadinya.. Dah lua kita ni umur dah banyak, fokus pun selalu lari..Jadi pendekatan konvensional macam tu memang tak sesuai lagi.


Apa pulak isu yang saya cuba bentangkan ni??? (eceh...) Zaman persekolahan, rendah menengah peringkat tertinggi semua kita dah tinggal lama, dah lupa semua. Tapi proses pembelajaran itu sendiri sebenarnya tidak pernah padam. Dulu kita belajar secara lisan, kini kita belajar dari pengamatan, pemerhatian, bacaan dan pengalaman.


Jadi, walaupun umur meningkat perkembangan minda jangan pula disekat. Tahap penerimaan pembelajaran setiap orang juga berbeza, ada yang senang belajar..ada yang bukan susah tapi kena diulang-ulang baru ilmu tu senang nak faham... 


Bila dalam alam pekerjaan pun sama..banyak perkara baru yang kita kena amik tahu yang kita kena 'master'. Jadi berlapangla dada, supaya ilmu senang lekat, supaya kerja pun jadi cepat..


Ada perkara yang kita kena minta bantuan rakan sekerja. Tapi bagi saya ada batasnya, minta tolong sekali duakali tigakali, ok saya faham..Tapi kalau 10kali 15kali saya pun naik baran..Nak pandai sesuatu, kena rajin..Rajin godek-godek pc, rajin godek2 internet..Rajin buka2 fail..Rajin faham2kan kerja sendiri dan lagibagus kalau ambil tahu kerja orang lain.


Ok..semua buat kerja..jangan menggodek blog je...ahaks..






No comments: