Monday, May 9, 2011

Sambal Durian

Sambal durian dan tempoyak adalah 2 sambal yang berbeza. Tempoyak adalah durian yang telah dijeruk (jeruk ke???) dengan garam, gula dan dibiarkan masam barulah dinamakan tempoyak. Sambal durian pulak adalah durian yang baru gugur atau beli kat pasar dan terus di buat sambal.



Mula2 sekali kalau jenis yang tak ada kebun tapi penggemar tegar doyan jangan kedekut ye nak beli. Alang2 tengah musim durian berlambak ni elokla sangat buat sambal doyan. Ini durian Bentong ke Karak ke tak sure tapi suami beli dekat Karak.

Lepas tu tumbuk cili padi dengan garam sikit dan gula sikit (option). Keluarkan isi doyan pastu korang masukkan dalam lesung, tumbuk2 la sikit dan gaul sampai mesra..Sambil menulis resepi ni sambil telan air liur...hehehe

Tadaaaaaa




Suami jenis tak makan pedas so masa tumbuk sambal tu keluarkan separuh..=)


Sambal doyan ni lawan dia ikan goreng tak kira la ikan apa dengan sayur masak lemak. Kalau takde sayur masak lemak, sayur masak air pun boleh. Ulam kalau ada pun ok. Kalau takde, tadehal punye...makan sure bertambah lah..sepinggan memang tak puas..


Saya memang gila betul ngan sambal doyan ni, tiap2 weekend kalau boleh memang makan durian dan buat sambal. Cuma bab sayur lemak tu tak boleh le makan tiap2 minggu. Pergh..kalau ikut tekak memang saya masak je. Petola, kacang panjang, kobis cina, kobis biasa, terung, taugeh, labu air, labu kuning, pucuk manis, pucuk paku, pucuk ubi kayu dan timun tua antara sayur2 yang sedap kalau masak lemak. Letak ikan bilis @ udang sebagai perencah. Dan2 la saya terbayang jantung pisang dan nangka masak lemak....cair air liur ku..:(



1 comment:

m.a.p.i.e [ Ku sEnDiRiAn] said...

sedap ye durian.. nak sikit leh x ?