Tuesday, January 25, 2011

Apa khabar wey????

Hari ini saya rasa segar, hidung tak lagi berair dan kepala rasa ringan..Alhamdulillah..Saya rasa amat sehat hari ni. Selepas batuk dan selsema..akhirnya demam melanda saya time cuti Thaipusam hari tu..Walaupun demam, aktiviti liburan tetap diteruskan..lagipun saya ada selera makan, selera yang sangat besar... demam-demam pun saya makan durian!!!!


Dan akhirnya saya berjaya juga siapkan Frozen Resolles untuk kawan2 yang bertuah...Bila badan tak sihat penyakit  malas pun membiak dgn jayanya..demam sikit je..tapi yang banyak tu mengada-ngada..hehehe


Tapi ada sedikit perubahan,  pertama packagingnye sudah bertukar. Ini selaras dengan pilihan yang lebih ekonomi dan jimat ruang..hehehe..lagipun stok bekas yang saya guna sebelum ni susah betul nak dapat kat pasaran..kalau kat chow kit tu memang tak jumpa, depa cakap stok  lama..


Kedua; instead of bagi 5 Resolles saya tukar kepada 4 Resolles da 3 ketul Nugget. Freshly homemade ye kawan2..=)


Cengginilah rupa nugget tu..

Saja nak share ngan kawan2..

Resepi saya dapat di Jintan Manis

Tapi saya olah sikit2..

Bahan-bahan A:-

Daging ayam di blender sampai hancur (saya tak makan peha + thigh so deboned bahagian ni  then campur dgn bahagian dada sikit)
2 cawan serbuk roti (breadcrumbs - saya guna yg kaler kuning kebetulan ada stok kat rumah kalau pakai yang biasa pun tak apa)

1/2 biji telur

 taufu telur 1 pek

sedikit garam + perasa

lada sulah

2 sudu kecil baking powder ( ni ros saje tambah)



*Untuk Coating*

2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu

3 cawan breadcrumbs (saya pakai yang kaler putih bukan kuning sebab nanti bila goreng yang kaler kuning tu cepat kelihatan hangit tapi isi dalam tak masak lagi)

Cara-cara membuatnya:-

Gaul semua bahan-bahan A sampai sebati. Bentukkan bulat2, pastu leperkan sikit (macam nugget yg kita beli kat kedai tu) lepastu celupkan kedalam telur dan balutkan dengan breadcrumbs.

Kalau ikut pengalaman saya buat nugget ni, kalau letak taufu lebih, nugget kita akan jadi lebih moist dan berair gitu. Kalau isi ayam yang lebih, akan jadi lebih pejal2..Jadi bolehla olah ikut kesedapan masing-masing..

Selamat mencuba!!!!

P/s: Senang tau resepi ni..Kalau ada anak-anak mesti lagi syok..terjamin kesedapan dan kualitinya..Lagi best sebab buat sendiri..

P/s 2: Yang saya buat kali ni saya letak sekali parmesan..tak banyak pun..menghabiskan stok dalam peti ais je..adala sikit2 rasa cheee tu..=)





Frozen Resolles dan Nugget yang akan diterima oleh kawan2 bertuah...



On da way...Harap2 tak rosak dalam perjalanan...;)





2 comments:

SyaNa said...

tak sabar nk tggu esk :-)

Asma said...

hrp2 kena la ngn selera ko..=)

tpkan..nugget tu cam masin sikit, aku suspek la punca dr cheese tu..