Monday, September 20, 2010

~ Raya Saya ~

Saya beraya dengan makan sakan. Beraya di Kedah memang perut x pernah kosong. Favourite saya tentunya ketupat palas pulut hitam (cik piah yang buat) dan daging masak merah@ masak sambai mak mentua saya (biasa campur dengan lidah, jantung, lemak2 baru sedap). Menu di pagi raya di rumah mentua tentunya putu mayam (kat sana depa panggil putu mayom) lawan dengan kari daging, daging masak merah dan rendang ayam.

Mula2 kahwin dulu x boleh masuk sangat. Tekak saya dah biasa ketupat dan lemang. Lagipun kalau beraya di kampung saya, hidangan nasi adalah wajib. x kira lah nasi apa. Biasanya nasi dagang @ nasi minyak. Kalau x ada macam x raya.

Tapi bak kata pepatah, masuk kandang kambing kenala mengembek...sekarang ni, putu mayom sekali makan 4-5 keping...=)...Bergambar???? Memang tidak...ada sedikit masalah komunikasi, konon lepas sembahyang raya nak bergambar..alih2 sampai ke malam asyik x cukup korum. Sudahnya langsung nan ado..Raya kedua pula, ada kenduri akikah anak buah belah suami. Penat usah cerita. x ingat langsung dengan kamera..Jadi, raya kali ini cuma ada catatan sahaja..visual semua dalam kepala....ini je ada 2 keping yang terambil...buat tatapan semua....

Putu mayom dan ketupat palas pulut hitam kegemaran saya..


Cicah dengan sambal+gulai daging..marbeles...



3 comments:

buyuiazliana said...

apesal aku x de ham mkn cmni..muehheehe...ni nampak sgt 1st raya kena g umah ko ni ma...:))

Anna Da Lady said...

Aik. Biaq betul makan putu mayam dengan gulai.Pastu dengan ketupat pulut hitam plak tu.Tak pernah saya makan macam ni.hehe

Asma said...

buyui
ang mmg kena dtg beraya umah aku lepaih ni..t aku jamu putu mayom n gulai/sambal

Anna
seriyes, memang makan camtu..dulu pun pelik gak, biasa kita mkn ngn kelapa n gula kn..sebabnya ni mmg da tradisi bapak mertua, dari zaman tok atar lagi. Dia dtg dari India..so inila mknn ruji pagi raya...=)