Tuesday, August 17, 2010

~ Onde2 saya & lauk2 berbuka ~

Inila rupanya. Tidakla susah mana. Cubaan pertama 7/10, kelapa sedikit masin [bulan puasa x boleh rasa..=)]

Bahan2nya cuma tepung pulut, kapur makan[sikit je..x nak letak pun boleh], air pandan @ perasa pandan, pewarna hijau, kelapa parut & gula melaka. Kat PARAM standard 6-7 biji seringgit, tapi ada juga yang buat besar2 dan jual 2-4 biji seringgit..:(

Lauk2 lain yang sempat saya masak semalam :-

Kurma Kambing perangat, buat kelmarin makan dengan nasi tomato...

Ayam masak merah memang masak lebih, frozenkan..bila2 malas masak panaskan je...=)

Ikan tongkol goreng terhangit. Sebenarnya ikan ni dah rebus siap2 dengan garam, asam dan gula nisan untuk buat gulai/ kari ikan style nasi dagang tu. Sedap bila digoreng sebab rasa ikan tu dah sebati..mesraaa....

2 ketul karipap frozen..Cukupla seketul sorang..hehehe..=)..[Rupa x berapa cantik, tapi sesedap rasa..]

Beginilah saya sepanjang Ramadhan...Semalam suami minta kuih lopes. Tengah mengoogle resepi ni..=)...

3 comments:

sI tEDI said...

nak buatlah onde2 =))

selamat berpuasa untuk asma n hubby dah miaww sekalian. he he he

PUANSTOBERI said...

kuih itu dipanggil buah melaka oleh kami. Hehe. Penah gak tulung mak buat masa kat kg. Tp kat sini tak terai lagi. Gula melaka ada tu. Umm..buleh gak kan. nati buleh bwk balik umah mertua masa nak berbuka kat sana. Idea..idea.. hihi.

Asma said...

tedi
tq..slelamat berpuasa juga untuk tedi & keluarga..


Pnstroberi
Bulan ni memang bulan mencuba resepi..=)