Tuesday, February 22, 2011

Puding Roti Bersos Kastard

Orang lain dah bertahun dah masak puding ni. Saya ni idok le gemar sangat dessert manis ni..ate tekak kampung namanya..tapi kiri  kanan orang duk bercerita sedap wey makan puding roti..ai..macam rugi ler tak makan kan???

Ini ler rupanya..

Macam biasala, saya guna roti wholemeal gardenia..kalau ikut resepi pakai roti putih je..Bezanya cuma roti wholemeal ni lebih kenyal daripada roti putih.

Saya tak ingat dapat resepi ni daripada mana, tapi saya cuma guna separuh bahan je..untuk hidangan 2 orang makan..=)





Resepinya:-

Bahan untuk puding roti:-
8 keping roti (boleh carik2 atau potong kecik2)
2 biji telur
2-3 sudu butter panaskan sampai cair
1-2 cawan susu segar (ikut kesesuaian)
4 sudu gula halus
kismis
1 sudu kecil esen vanila

Semua bahan keculi roti dan kismis pukul sampai gula tu larut. Rendam sekejap roti dalam bancuhan. Susunkan dalam loyang boleh selangselikan dengan kismis. Lebihan bancuhan tu tuangkan sekali dalam loyang. Bakar 20-30 minit. Time bakar ni pun saya agak2 je..Bila saya cucuk garfu takde adunan melekat tu kira ok la kot..

Bahan untuk sos kastard:
1 cawan susu segar (boleh ganti dengan susu cair)
1 cawan air
2-3 sudu tepung kastard
2-3 sudu gula
1 sudu kecil esen vanila (kalau suka)

Bancuh semua bahan sampai tepung kastard larut kemudian guna api sederhana kacau perlahan sampai pekat dan tak berketul.

Saya suka makan puding ni time panas2..=)




Agak2 puding roti bersos kastard ni berkalori tinggi ke???



No comments: