Monday, February 21, 2011

Shepherds Pie Resepi Versi Saya

Bosan la korang tengok entri memasak je ni..


Bagi saya tak kesahlah orang nak kata bukan bukan ini bukan resepi ori..aiman tak kesah..saya pun tak kesah..yang penting sedap je....

Itu yang hitam dipermukaan pie itu sila abaikan ye kawan2..itu namanya tamak haloba..letak cheese berlambak2 sampai terlebih garing..huhuhu..tapi rasa tak terjejas ye..



Bahan A:

Bahagian Atas @ Mashed Potato

(Saya masak ni untuk 2 orang makan bekas tak besar saiz 1/2 paper A4)
3 biji kentang saiz sederhana direbus sampai empuk, masa rebus kentang tu letak siap2 garam. Tos air dan lenyek kentang masa panas2 dan masukkan 1 sudu butter dan susu segar, sukatan susu ni agak2 la, saya guna dalam setengah cawan je tapi nak selamat letak sikit2 dan rasa ikut selera kita.Masukkan serbuk lada hitam dan serbuk buah pala(kalau suka). Kacau sampai kentang lembut. Kalau terlebih susu, boleh panaskan balik atas dapur sampai dapat tekstur yang kita suka.

Bahan B

Bahagian Bawah @ Inti

Isi ayam@daging@seafood (saya guna ayam)
Mix Vege
Bawang besar dan bawang putih didadu
Susu segar
Tepung gandum dibancuh dengan air
Mix herbs
Serbuk perasa dan garam

Tumis bawang besar dan bawang putih sampai wangi. Masukkan ayam dan mix vege. Bila ayam dah masak masukkan susu segar, mix herbs, perasa dan garam. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung untuk pekatkan kuah.


Letak satu layer mashed potato kat dalam loyang @ casserole. Buat nipis je then layer balik dengan inti then layer lagi sekali dengan mashed potato then bolehla taburkan dengan cheese.. ikutla nak pakai cheese apa yang korang ada.. Kat rumah ada cheddar je..Bakar 20-25 minit sampai warna keperangan bukan kehitaman seperti dibawah..:(

Tips saya dapat masa google, masa nak letak mashed potato kat atas sekali tu jgn tekan, just sapu je. Kalau tekan nanti jus dari inti tu akan meresap kedalam mashed potato.




Walaupun cheese tu hangit tapi sedap makan macam keropok...ngeeeee


No comments: