Thursday, February 17, 2011

Saya Daki Broga Hill

Bukan daki kat badan tu. MENdaki..mendaki bukit..Bukit Broga(BB)..Group kami bergerak selepas subuh. Agak lewat sebenarnya. Dekat2 pukul 7. Selalunya yang panjat BB ni samaada nak tengok sunrise @ sunset. Takde maknanya...dahla mendaki macam siput..kata lah saya naik awal niat nak tengok matahari naik, saya rasa mau matahari terpacak atas kepala baru saya sampai kat puncak BB tu...ngeh3..


Serious mencabar. Especially mental. 15-20 minit pertama tu macam dah nak surrender. Pada yang belum pernah sampai sini, mula2 sampai tu kita kena lalu kebun getah sikit..lepas tu terus mendaki hutan sekunder..kat sini yang mencabar bagi saya..sebab kita nampak macam tinggi je tak habis2..separuh jalan memang dah down la..Dapat pulak partner a.k.a suami saya yang membebel (hehehe..bagi semangat la konon) tak henti-henti..memang seksa la rasa...


After all the keringat peluh yang menitis dan kepala sikit2 berdenyut sebab rasa macam dah kerah semua tenaga dalaman yang ada. Akhirnya saya berjaya sampai ke puncak dengan tersenyum bangga..Shabas bettey!!! Shabas!!


Rasanya bila dah habis panjat hutan kecik dan bila mula nampak bukit2 yang dipenuhi lalang tu memang rasa berbaloila aku panjat. Perasaan penat tu hilang..Syok tengok permandangan yang cantik then tengok orang memang ramai sangat macam pesta..riuh!!


Saya respek sangat kat Datin Dr Halina isteri angkasawan Malaysia (dan team) yang sanggup tu panjat BB ni nak amik gambar pre wedding!!

Kemera saya cap ABC ni memang tak dapat nak ambil momen2 menarik sepanjang pendakian tu..Tapi bolehla buat kenang2an..Bila tengok orang lain tergantung DSLR yang bagak2 kat leher tu memang la jeles sikit..Tapi, bagi saya..sentuhan peribadi tu yang penting..kenangan abadi yang orang lain tak boleh tukar ganti..=)

Enjoice the pics uolls!!!

Baru habis daki hutan kecik, ini puncak petama..mula2 macam cuak je nak daki..

Pit stop melepas lelah, berjaya naik separuh..yang hutan2 tu yang awal2 kita kena daki


Berehat amik nafas dulu...


Teruskan pendakian, trek licin dan berpasir..


Cantik permandangan kat atas ni..sejuk mata memandang, hati jadi tenang


Bukit seterusnya..


Trek kiri kanan lalang


wowweeee....


Orang ramai tapi tetap shiok


Semua mencuba skill mendaki masing2


Shortcut bagi yang berani..boleh menggelongsor turun


Sebelum ke puncak..menuju puncak!!.impian...=)


Yeyeah!!!! Puncak berjaya ku tawan..macamla tinngi no puncaknye..

Next hiking trip..


Bergerak turun dari puncak..kena q kat sini jalan kecik je..


Bergambar dengan kemera ABC  di celah2 pepohonan(?) lalang..jadi la kan..=)



Goodbye Broga Hill..Till we meet again!!!


1  2  3..pose!

1  2  3  4  5...pose!!!


Lalang nan kekeringan...


Ini le buai yang selalu org bergambar sakan tu..tapi tinggi gila..susah tu nak naik..akak ni walaumacamana pun usaha juga..saya yang berat mencecah 1 tan ni tak daya..bagi je la kat yang muda2..=)


hajat nak ulang lagi pendakian..Tapi bila?? tak tahu lagi..nantikan...nantikan..nantikannnnn....




2 comments:

Anonymous said...

tahniah sebab berjaya sampai ke puncak
saya xnaik smpai puncak
hehe xlarattt

Asma said...

yeyeah..x sangka pun nana..igtkan halfway tu da nak angkat bendera putih..