Thursday, April 14, 2011

Nasi Arab Ayam

Malu nak tunjuk. Rupa dah macam nasik goreng kicap je ha..Ini kes terlebih kismis, terlebih air dan sibuk mengacau nasi sampai jadi cenggini. Tapi rasa tetap sedap ok. Saya pun tak tau macam mana rasa nasi arab. Nasi Mendi pernahla saya makan kat Ar-Rawsya. Saya masak ni sebab teringin sangat2. Bukan mengidam ye..tekak saja mengada.


Lagipun resepi ni sempoi. Bahan2 pun memang dah ada kat umah. Tu yang laju je. Yang tak ada beras basmathi. Redah je la asal sedap. Kesimpulannya memang sedap. Laju je saya makan, takde lauk pun takpe sebab rasa nasik ni dah cukup lengkap. Tapikan dah tekak melayu saya buat la juga sambal cili merah hidup dan acar tomato + timun + mangga.


Resepi ni saya amik kat blog Dr. Adilah. Dasyat tul doktor ni..hebat memasak!!


Kalau orang utara mesti tau nasi daging kan. Rasa macam lebih kurang. Tapi sedap lagi kot..=)


P/s : Kena cuba lagi ni, buat sampai betul2 jadi..next time nak try buat pakai beras basmathi.




2 comments:

Syue Mustafa said...

Kalau masak nasi Arab memang kena pakai beras Basmathi baru menjadi. Lagi bagus pakai beras basmathi yang dijual kat Kedai Arab. Beras dia panjang-panjang, cantik jer bila nasi dah masak. Satu lagi, masa masak tu jangan selalu kacau, nanti beras dia patah, tak cantik plak. Kalau sudi boleh tengok resepi Nasi Arab kat blog saya.

Asma said...

itula, beras basmathi takde tp nak sgt mkn. pastu mmg kacau nasi tu, sbb tak sabar ..hehehe.