Monday, April 11, 2011

Nasi Ayam Hidangan Makan Malam Untuk Tetamu Yang Diraikan

Credit to Awe

Malam tu saya masak nasi ayam special. Resepi saya amik dari Kak Nani -Model 80an tu. Resepi kak Nani ni bezanya letak susu cair dalam nasi. So bau nasi ayam ni lebih harum semerbak. Saya masak juga sayur pak choy masak sos tiram, dan sambal udang. Ada juga kek buah kukus yang saya dah siap2kan awal2(tiada dalam gambar, nanti kemudian saya uploadkan k)

Makan2 ni dibuat pada hari kerja. Nampak macam bertungkus lumus kan saya balik kerja dan memasak. Sebenarnya TIDAK. Planning tu sangat penting. Kalau tidak tetamu dah sampai tapi makanan tak terhidang lagi. Apa yang saya buat ialah, sehari sebelum tu segala cili2 yang nak dimasak tu buat siap2. Sambal nasi ayam dan cili untuk sambal udang. So takde la tergesa2 nak masak sambal. Kang kalau tak masak ada pulak yang balik sakit perut cirit birit.

Ulam2 pun siap basuh bersih2 dan simpan dalam peti ais. Pagi2 sebelum mandi tu saya rebus ayam lebih kurang 40 minit. Keluarkan dan perap siap2 tutup dengan aliminium foil dan simpan dalam peti ais juga. Sup pun sama, biar sejuk sikit then simpan. Senangkata, macam nak roboh la peti ais saya hari tu..=)

Jadi balik kerja, saya keluarkan barang2 dan mula memasak. Sambal dah siap cuma defrostkan udang dan masukkan udang. 10 minit dah masak. Dalam masa yang sama kita panaskan sos cili nasi ayam. Tambah mana2 yang perlu biar cukup rasa masam, manis masin. Panaskan sup dan masak nasi. Ayam goreng last sekali sebab nak makan panas2. By the time tetamu sampai, alhamdulillah masak2 memasak dah selesai cuma sibuk menghidang je...



Semua seronok menjamu selera



Gambar kenang2an. Bukan senang nak jumpa, tak tau bila. Semua pun bukan duduk dekat2..


Inila muka2 yang jadi peneman sepanjang setahun kat Terengganu dulu..Ada lagi..ramai..tapi tu lah..nak kumpul semua bukan senang..


Awe dan senyuman manisnya..Sanggup tunggu nak jumpa dan drive balik kuale malam2..Terharu aku we..=)


Yan dan BFnya dan Odah..Odah yang malu2 kucen ngn si Mike ni..Kelakar la ko odah..hehehe

Bila semua balik saya ngan suami terkenang2 je..yang untungnya kawan2 saya pun kawan2 suami juga..jadi suami memang boleh join bersembang sekali ler..Tu yang happening..Ada masa kita berhimpun ramai2 lagi ye...=)




No comments: