Wednesday, April 13, 2011

Nasi Ayam Special

Ni yang saya hidang tuk tetamu



Yang ni pulak, saya sendirik makan lepas tetamu balik (makan senyap2 je time ni takut suami tau)


Resepi ni saya follow Kak Nani Rostam, korang tengok blog dia dan google lah resepi nasi ayam.

Resepi nasi ayam saya:

1. Ayam dan sup
Ayam masak seekor2. Perap dengan bawang merah + bawang putih + halia dalam 1/2 jam hingga 1 jam. Pastu rebus dalam air secukupnya. Letak garam sikit je. Rebus dalam 40 minit. Saya rebus api perlahan je. Angkat ayam dan perap dengan kicap manis, kicap masin (@kicap cair), madu dan minyak bijan.Ketepikan dalam sejam. Kalau kak nani dia suruh gantung. Saya just tutup ngan aluminium foil je. Lepas perap tu bolehla goreng dengan minyak yang banyak. Untuk sup,saya buat simple je. Tambahkan tulang2 ayam, sup bunjut, serbuk pati ayam dan garam. Last sekali, masa nak hidang tu baru tabur dengan daun sup


2. Nasi Ayam
Sukat nasi dan cuci bersih kemudian letak dalam rice cooker. Dalam kuali lain masukkan butter, tumis kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bawang merah + bawang putih dan halia yang diblender. Biar sampai wangi. Masukkan air rebusan ayam dan susu cair(saya agak2 je). Tambah garam dan serbuk pati ayam. Bila dah menggelegak, masukkan dalam beras tadi dan jangan lupa tekan suis rice cooker..=)


3. Sambal nasi ayam
Blender cili merah dan cili api, bawang putih dan sedikit halia. Masukkan dalam kuali dan masak dengan api perlahan. Tambah cuka masakan, garam dan gula melaka. Gula melaka ni buat kaler dia jadi cam merah tua sikit. Kalau tak pun boleh pakai gula pasir. Saya suka letak air rebusan ayam kalau buat sos. Tambah juga sedikit perasa serbuk pati ayam. Agak2 nak masak tu letak daun ketumbar yg dah hiris halus2. Tutup api dan perah sikit limau kasturi.


4. Kicap
Pakai kicap yang perap nasi ayam. Kalau pekat sangat sebab pakai kicap masin boleh bancuh dengan sup ayam sikit.


5. Sayur pak choy bersos tiram.
Celur pak choy, tak yah potong. Celur je sepokok2 tapi kalau daun tu besar sangat boleh la potong 2. Dalam kuali asing, tumis bawang putih dan halia. Tuangkan sos tiram, kicap manis+masin. tambah garam dan serbuk perasa. Masukkan bancuhan tepung jagung dan tutup api. Susun pak choy dan tuang sos tiram tadi. Hias dengan daun sup dan bawang goreng.

Sesekali masak nasi ayam memang syok. suami pulak jenis yang suka banyak lauk tu yang saya tambah sambal udang!


Kalau ada lebihan ayam tu jangan buang..sayang.. saya suka sangat buat sandwich chicken mayo. Simple je. Cincang ayam dan bawang besar (kali ni tak letak pun), mayonis dan blackpepper.

Tada.....






Chicken Mayo Sandwich

No comments: