Thursday, August 19, 2010

~Baju Raya:Tempah@Beli Siap@Buat Sendiri~

Belum pun 2 minggu Ramadhan dah kalut pasal baju raya. Ada yang suka buat persediaan awal, belum Ramadhan lagi semua dah ready. Lagi2 yang punya ramai anak. Kalau sebulan nak raya baru nak membeli. Pokai juga jadinya. Bayangkan kalau baju anak sepasang busuk2 RM50. Kalau anak 3-4 orang. Malam2 mak ayah tidur tangan atas dahi. Memikir belanja raya.

Baju raya saya kaler biru. Sedondon dengan suami. Tapi belum beli lagi...=)..Biru apa cantik ek? biru muda ke biru laut? Biru terquoise pun cantik juga. Biru lembut x mau. Nak yang striking2. Saya suka baju kosong polos, nampak kemas, simple dan tahan lama. Bunga2 pun ok, tapi bunga2 kecil ye..kalau besar setompok2 tu memang saya x beli. Orang fesyen kata, kalau gumuk pakai baju bunga kecil, so badan pun nampak kecik..ilusi mata.. saya suka..=)

Saya jarang tempah baju sekarang ni, beli siap je. Senang. Bila2 masa boleh beli. Saiz? InsyaAllah ada..hehehe..Korang macam mana? Ke pandai jahit sendiri..Wah..bertuahnya..jimat tu..lagipun bukannya murah nak tempah baju.

Ini gambar baju raya saya yang lepas2...suami cukup x berkenan dengan pilihan warna saya. tapi apa boleh buat, saya suka..suami ikut je...=)

Ini baju raya tahun pertama kawen (2008)..Oren kan? Suami bising, beli kain oren merelip2..=)..Time ni beraya di rumah mertua..

Ini baju raya tahun lepas (2009)..Suami recyle baju raya masa kenduri kawen..Time ni beraya di rumah keluarga saya...Jadi tahun ini saya beraya di rumah keluarga suami di Sg. Petani...Raya selang seli..=)


nota kaki: teringat lagu raya Sepasang Kurung Biru by Khairil Johari Johar

2 comments:

Buyuiazliana said...

ma jgn lupa dtg umah aku blk SP kan..?

Iman's Umi said...

Suka tgk yg kaler oren tu...sy suh kakak jahitkn la, pos kain ke kg...yela sbb sblm bln posa pn tukang2 jahit kt KL dh x ambl tempahan...seb baik ada tkg jahit peribadi...hehehe.