Wednesday, April 21, 2010

~Cuti Rehat 1 Hari~

Alhamdulillah, mungkin saya bukan sakit mata, mungkin cuma allergy...cuti rehat dirumah saya penuhi dengan membuat kuih..habiskan lauk kuih cara (ada lebih buat hari tu simpan dalam petiais)..x elok membazir...ditujukan khas kepada Cik BUYUI kita yang agak tidak percaya bahawa saya memasak kuih cara...:)

Adunan Tepung Kuih Cara:-
Campurkan tepung, santan, air, kunyit, garam hingga sebati..x mau ada ketul2..Nak senang blender je..Adunan tu biar cair sikit macam nak tebar roti jala..

Lauk @ Inti Kuih Cara :-
Ayam hiris halus, serbuk kari, bawang dadu, daun sup & cili merah
Tumis kari sampai garing dan naik wangi, masukkan ayam biar sebentar sampai empuk dan sebati, masukkan bawang yang telah didadu dan akhir sekali taburkan daun sup (kasi wangi sikit)..hiris halus daun sup dan cili merah untuk ditabur sebagai hiasan...

Cara  Membuat Kuih Cara :-
Sapu sedikit minyak dalam sarang (pakai towel kecik, senang rata), tuang bancuhan tepung then terus letak inti dan hiasan sekali..Buka api perlahan2, kalau x kuih berkerak (kerak sikit2 x apa)..

Tutup sarang ni pun kena panaskan dulu..baru kuih masak sekata..(panaskan je kat dapur sebelah)
p/s:- Sila abaikan dapur dan dinding yang chomot..huhuhu

Tada...tapi kurang seri, daun sup da habis..ok lah tu... 

 Ini lepat labu..buat malam, simpan dalam peti ais..esoknya baru makan..sedap wei...


Karipap ayam menyambut kepulangan En. Suami..bagai surirumahtangga pula..ahaks..lupa nak bagitau..karipap ni kelim tepi sendiri tau..hehehe (masuk bakul, angkat sendiri..)
p/s:- Sila abaikan juga karipap yang legam2..

4 comments:

buyuiazliana said...

ok percaya..kasik alamat rumah ko ama...aku nk dok sebelah umah ko...hahaha!

Asma said...

ngeh3..ko bg address ko la yui..t aku anta yg frozen nye..(psst..jiran aku pun aku x penah bg)..huhuhu

aiDieNa said...

Wahhh.. saya suka sgt kuih cara berlauk tu.. nyum...nyum...

Asma said...

aiDiena..
favorite ramai..buat sendirik makan smpai puas ati..nyum2, kalu dekat boleh la bg rasa ckit..hehehe:)