Thursday, April 29, 2010

~ Mee Kuah ke Mee Udang ni ek? ~

Aku pun x ingat mana dapat resepi ni..tp google lam internet la..Dia tulis Mee Kuah, bila try buat macam Mee Udang pun ada..x kesahla kan nama apa pun..yang penting sedap secukup rasa..Jom reramai try resepi ni...

Bahan2 untuk kuah:
Udang geragau (yang halus2 tu, bolehla kalau nak campur sikit ngan udang kering * udang kering mahal*)
Kentang rebus sampai empuk (nak cepat..potong kentang kecil2 rebus sekali ngan stok ayam)
Cili kering, bawang merah, bawang putih (guna cili boh senang..)
Sos tomato
Kentang
Stok ayam
Serbuk kari (apa2 pun boleh, kari ikan boleh, daging boleh..sikit je tau..just nak bagi wangi..bukan sampai rasa kari)
Udang

Cara memasak:
Blender kentang n udang geragau..tumis cili dengan kari sampai wangi, masukkan kentang yg dah blend tadi..agak2 dah masak (cam kuar wangi udang ke) tambahkan sos tomato...biarkan mesra sekejap pastu masukkan stok ayam, time ni da boleh masuk udang..then biar didih n pekat (ikut selera masing2, aku suka sedang2 je..

Bahan2 untuk Mee:
Mee, Sawi (biasa pakai kangkung), Taugeh (x beli pun) celur
Telur rebus
Kalau ada fishball n fishcake pun sedap..rebus jap then hiris halus2
Tauhu goreng dan hiris nipis (makan berdua je, x berbaloi lak nak beli ..bukan abis pun..)
Ayam rebus dicarik2
Daun bawang dan daun sup (x ada gak) untuk hiasan


kelihatan udang berenang2..


Sempoi je..guna apa yg ada je...

*

*

*


Ini lah rupanya..kalau tengok..memang terbuka selera..kok nak rasa kena la cuba...





7 comments:

buyuiazliana said...

ni mee udang..klu kedah mee ko mcm mi bandung tu kitaorg panggil mee kuah...[aku rasa mcm nk jd chegu bahasa kedah je ngn ko ma]

Asma said...

betul tu chegu buyui..hehehe..aku rasa mee ni pun ms blk kedah..{ko lah chegu bahasa yg paling chuumil penah aku jumpe}..:P

dalila said...

MEE UDANG KER..MEE KUAH KER..TAK KISAH..NAMPAK MMG MABELES

buyuiazliana said...

wah adakah aku cumel...ehh tp betol masa dl aku jd chegu kejap mmg budak2 panggil aku cikgu comey..ekekeke!

Asma said...

buyui
ko tatap tomey di mataku..ingin ku polok2..nyum2..:D


dalila
mabeles hingga menjilat sudu...hehehe..air tangan sendiri mmg mabeles skali...kena + rajin je sket, laki puji2 sket..kompem mabeles..:D

AKU said...

jadi x?...hehe...

Asma said...

pe yg jadi x jadi? jadi jgn x jadi! hehehe..:P