Friday, April 23, 2010

~ Proses Beli Rumah ~

Kalau refer to entry MICASA IDAMAN, korang akan dapat kesimpulan yang aku menekankan aspek pencarian LOKASI.. Bukanlah priority sebenarnya..tapi bagi aku itu yang no .1, seterusnya BUDGET dan macam2 lagi..Hari ini aku nak kongsi ilmu kalau nak beli rumah terus dari pemaju, later2 aku cerita proses nak beli rumah second hand pula..

1. PEMAJU
Kalau boleh korang survey la pemaju2 yang ada track record yang bagus, contoh macam company aku...ahaks.*bos kalau baca boleh up gaji ke??*..Study sikit pasal project sebelumnya, ada delay masa nak hand over rumah ke, kualiti rumah tu macam mana..ada leaking2 ke, dalam masa Defect Liability Period tu ada masalah ke tak (kot ada defect la)..tapi x yah la sampai nak mintak company profile lak...klu korang nak mintak juga aku x halang..hehehe

2. BUDGET @ KEWANGAN
10% sah2 kena ada, setengah pemaju dia bagi offer bayar RM1K je, atau bagi rebate..macam2 promosi..depends..10% dari harga rumah tu x termasuk fees yang kena dibayar pada lawyer.Contohla:-harga rumah RM200K..10% dah RM20K..Fee tuk SPA (Surat Perjanjian Jual Beli) lawyer ada yang develepor tanggung, kalau x agak2 dalam 1% je..so dlm RM2K. Tu  x termasuk proses pindah nama, kalau rumah dah ada geran kiraan dia lebih kurang camni :-tuk 100K pertama kena 1%, 101K sehingga 500K kena 2%, so kalau rumah 200K, stamp duty yang perlu dibayar RM3K. Tuk buat Loan Agreement pun ada bayaran jugak, tapi ni aku x berapa sure sangat..tapi kita agak2 dalam RM2K..Total duit yang kena ada lebih kurang RM27K. Wah..da macam tutorial lak..:) Bukan nak kasi takut tengok sampai xjadi nak beli, tp realiti memang mcm ni...Ini anggaran kasar sahaja..Banyak lagi proses2 lain..Bila dah dapat rumah, kena sediakan pula duit deposit cagaran api air, biasa pemaju akan ambil advance 6 bulan duit maintenance, Cukai Tanah dan Cukai Taksiran jangan lupa..Tu tanggujawab nanti rumah kena sita..hehehe

3. INFO2 LAIN
Rumah Freehold (Pegangan Bebas) dan Leasehold (pajakan ada yang 99 tahun kat Johor klu x salah sampai 999 tahun).. Biasa freehold property ni mahal sikit dari leasehold..tapi depends.. macam aku kalau dah suka rumah tu, x kira la freehold ke leasehold ke..yg aku tau kalau nak jual balik rumah kena ada surat consent dari developer dan authority..untuk pindah nama, aku x pasti..Korang boleh la study lebih lagi pasal leasehold ni, so far setau aku belum ada lagi pajakan 99 tahun yang da habis tempoh...atau korang boleh baca kt sini Freehold vs Leasehold.

Ini sedikit sebanyak ilmu yang aku timba sejak kerja dengan pemaju..Bolehla bagi korang gambaran kasar proses nak beli rumah Apa2 pun jangan malu nak bertanya.x rugi kalau ambil tau.Okeh..Sekian..caucincau..:)

2 comments:

Buyuiazliana said...

wahh tetb aku terasa ko wowww!!! ama!!!tq...nanti aku nk beli umah aku refer blk entry ko ni..ekekeke!

Asma said...

hehehe..

hehehehe lg..

dan lagi..hehehehe..terharu aku siot..blh la share ckit2 ilmu yg tipis kt dada ni..aku keje ngn develepor la..hehehe