Monday, July 5, 2010

~ Update Bekam ~

Okeh..ni nak update sikit pasal bekam hari tu..Kalau sesiapa yang duduk area Ulu Kelang, Taman Permata, Taman Melawati..mungkin tau tempat ni..Kalau ada masa nanti saya google map tempat ni...

Untuk 1st timer, mungkin ada rasa takut sikit..Bolehla google dulu kaedah2 bekam ni dan rawatannya kat internet, baru la nampak macam ada persediaan..=)

Bekam ni kira boleh ubati pelbagai penyakit la...Kalau nak senaraikan jenuh..Cuma sentiasa niat kerana Allah Taala..InsyaAllah..

Saya berbekam di kepala (1) dan di belakang badan, dekat atas bahu (3)..Suami bekam di atas garisan tulang belakang dari bahu hingga ke pinggang 4 bahagian..

Sakit??? Alah..x adalah sakit mana..mula2 alat untuk bekam tu di pam(macam sedut)..dibiarkan seketika sampai darah tu berkumpul, then ambil pisau (pisau jilid kot) toreh2 kawasan tu then pam balik..masa ni baru darah keluar...bila masa bekam tu di pam..adalah rasa berdenyut2 sikit..dalam 30-40minit untuk 1 sesi rawatan..itu je..dah siap..x rasa pape pun..=)

Untuk lengkapkan kitaran rawatan, saya kena ulang lagi dalam 4-5 kali..Esok, InsyaAllah..sekali lagi...=)

nota kaki : tambahan kepada rawatan, dibekalkan 2 botol susu kambing setiap orang..serious bau kambing..huhuhu..x tertelan lagi..=)

1 comment:

Zaidah said...

sakit tak klu berbekam tu...